Alerta! Que no us enganyin!

Divendres, 1 de març de 2019

Ja que s'han donat alguns casos al nostre municipi d'enganyaments en l'àmbit del comerç, sobretot d'aquells que truquen per telèfon o al timbre de casa, us deixem alguns punts de la Llei 18/2017 a tenir en compte. El més important és trucar immediatament al 112 perquè ells puguin actuar.

Amb la visita el passat dimarts de la Oficina Mòbil d’Informació al consumidor es va detectar que s’han produit diferents casos al nostre municipi d’enganyaments en l’àmbit del comerç, en gent que s’ha presentat a realitzar revisions i que han resultat no ser qui deien ser i enganyar als veïns i veïnes. 

És per aquest motiu que us deixem a continuació un apartat de la Llei 18/2017 de comerç, serveis i fires de la Generalitat de Catalunya, amb actualització al novembre del 2018, sobre condicions per a la venda de productes o oferiment de serveis. 

En l’actualització s’introdueixen algunes restriccions a l’activitat comercial:

  • Afecta a l’oferiment de productes i serveis per mitjà de trucades, visites a domicili o correu/comunicacions.
  • Les trucades i visites a domicili requereixen acceptació prèvia. S’exclouen els serveis bàsics considerats legalment com activitats d’interès econòmic general – gas, electricitat, transport, comunicació i serveis postals.
  • Les comunicacions publicitàries, trucades i visites a domicili no es poden dur a terme si hi ha oposición prèvia (rebutjats).
  • Les comunicacions publicitàries han d’oferir mecanismes senzills per a que l’interessat pugui demanar el seu cessament.
  • Es preveu la creació de fitxers comuns d’exclusió (trucades i visites a domicili), d’acord amb la normativa de protecció de dades. 


Article 28. Condicions per a la venda de productes o oferiment de serveis 
L’article 28 sobre condicions per a la venda de productes o oferiment de serveis té una repercussió clara en els consumidors, ja que en l’apartat primer prohibeix oferir i vendre productes o serveis per mitjà de trucades o missatges telefònics, tant fixos com mòbils i amb independencia del lloc des d’on es fa la trucada, o per mitjà de visites a domicili que no hagin estat acceptats pels destinataris. 

També es preveu que la mateixa comunicació publicitària informi als particulars de la possibilitat de no rebre’n més. I quant a les visites domiciliàries, trucades o missatges telefònics es possibilitarà als consumidors inscriure’s en un fitxer si no vol rebre aquestes ofertes. 

En el 4t punt d’aquest article es diu el següent: “No es poden oferir ni vendre productes o serveis per mitjà de comunicacions publicitàries distribuïdes a bústies de particulars si aquests han manifestat llur oposición a rebre’n. Així mateix, en cada tramesa, els particulars han d’ésser informats dels mitjans, senzills i gratuïts, que han de tenir a llur disposició per a poder-se oposar a continuar rebent-ho”. 

I en el 5: “No es poden oferir ni vendre productes o serveis per mitjà de visites als domicilis o de trucades o missatges telefònics, tant fixos com mòbils, si han estat prèviament rebutjats. A aquest efecte, s’han de crear els fitxers comuns d’exclusió en què es poden inscriure les persones que no desitgen rebre ofertes de productes o serveis per mitjà de trucades a telèfons fixos i mòbils o de visites a domicili. La creació i el manteniment d’aquests fitxers s’han d’adequar a la legislació en matèria de protecció de dades de caràcter personal. S’ha de determinar per reglament l’entitat responsable dels fitxers comuns d’exclusió.”

El més important de tot és que si detecteu algun d’aquests casos, truqueu al 112 immediatament perquè ells puguin actuar.

Darrera actualització: 17.04.2019 | 13:53